Herhangi bir yedekleme sisteminiz mevcut değilken başınıza gelebilecek sistem arızası sonrası verilerinize ulaşamadığınızda, resimdeki gibi bir psikolojiye sahip olmanızı istemeyiz. “Yine de yapılabilecek neler olabilir, nelere dikkat etmeliyim?” sorunuzun cevabını bu sayfada vermeye çalıştık.
Hassas donanım ve yazılımlar üzerine kurulu diskler üzerine yazılan verileriniz her geçen gün sizin için daha da önem kazanmaktadır. Bu disk içeriğini; kişisel verileriniz, şirketinize ait evraklar, muhasebe verileri, özel bir yazılım veritabanı oluşturabilir. Belki de yılların emeğinin mahsulü çok önemli kritik datalar.
Neden Verilerime Ulaşamıyorum?
Yanlışlıkla silme, bazı programların sistem dosyalarına zarar vermesi, formatlama, tozlanma, elektronik arızalar, virüs, sabotaj, yangın, su, fiziksel sert temaslar bu verilere ulaşmanızı engelleyebilir. Böyle bir durumla karşılaştığınızda öncelikle dikkat etmeniz gereken en önemli husus; bu noktadan sonra diskinize yapacağınız donanım ya da yazılımsal müdahelelerin verilerinizi daha da ulaşılmaz hale getireceğidir. Çünkü, teknolojileri gereği disklerin yeni veri yazma taleplerinizi önceki, yani size gerekli olan veriler üzerine yazma ihtimali çok yüksektir.
Veri kurtarma işlemi gereken bir diğer konu ise; internetten indirdiğiniz veya e-posta ekinde “bu nedir acaba?” diye ufak bir meraktan dolayı tıklayarak çalıştırdığınız zararlı yazılımın, dosyalarınızı şifrelemesi ve açılamaz hale getirmesidir. Son dönemlerde özellikle e-posta ekinde TTNET faturası ya da kredi kartı ekstresi gibi gösterilen, tıkladığınızda dosyalarınızı şifreleyerek sizden bir bedel ödemeniz karşılığında verilerinize ulaşabileceğinizi ifade eden iletiler yaygınlaşmıştır.
Belirtileri Nelerdir?
Dosya açılamaz ya da zarar görmüş olabilir, “verileriniz şifrelenmiştir” uyarısı alabilir, dosyayı açmaya çalışırken sisteminiz donar, dizin içeriği bozulur, diskinizden farklı sesler gelmeye başlar, bilgisayarınız harddiski tanıyamaz, erişim ve kopyalama esnasında hatalar verir. Eğer söz konusu sunucu sistemi ise; kullanıcılar hesaplarına girerken normalden çok uzun süre beklerler. İfade edilen belirtilerin farklı nedenlerden kaynaklanma ihtimali de her zaman mevcuttur. Bu nedenle öncelikle sisteminizi kapatın ve teknik donanıma sahip personelimizin müdahale etmesi için iletişim kanallarımızdan bizimle irtibata geçiniz.
Bir daha aynı acı tecrübeye sahip olmamanız adına profesyonel yedekleme ve data güvenliği sistemi kurulmasına ilişkin çözüm önerilerimizi paylaşmak isteriz.